Island od A po Ö

Alebo všetko, čo ste o Islande nevedeli a chcete vedieť…

Na začiatok vás naladím jednou pesničkou, ktorú vypustilo „Inspired by Iceland“ ako promo pre turizmus.

This is the a-ö of Iceland, what could possible go wrong?

Tak teda, čo môže a s veľkou pravdepodobnosťou aj vyjde zle?

POČASIE je téma 1

Počasie na Islande je samostatnou kapitolou turistického okienka o tejto krajine. Prvou vecou je premenlivosť. To, že vám svieti slniečko, neznamená, že o minútu nezačne pršať a o ďalšiu minútu snežiť. Samozrejme, to je vec, s ktorou sa dá vyrovnať. Potrebné je obliecť sa vrstvovite. Termo prádlo je „must“, potom tričko, mikina a hlavne nepremokavé veci na vrch. Veľmi užitočná je aj čiapka, nakoľko Island je jedným z najveternejších štátov na zemi a paradoxne netreba zabudnúť ani plavky 😀 Bola som tento rok v Dubaji a v Maroku a tam som plavky nevyužila. Na Islande – hneď druhý deň 😀

Diamond Beach, Island
Termálne pramene na Islande viete nájsť takmer na každom kroku

Vráťme sa však k veternosti, nakoľko je to veľmi dôležitý point. Vietor vie byť na Islande naozaj bláznivý. Ak idete autom po dlhočizných nikde-nekončiacich cestách a okolo seba máte len pláne bez stromov alebo čohokoľvek, čo by vietor zastavilo, je potrebné dávať si pozor. Viacerí nás vystríhali, aby sme jazdili opatrne, pretože najviac úmrtí na cestách registrujú Islanďania u turistov, ktorí neprispôsobia jazdu počasiu. Mne osobne sa stalo prvýkrát, že som za dva a pol dňa videla hneď dve autá vykotené popri ceste.

Island 2019

Najlacnejšie to tu nie je

Druhou vecou, na ktorú sa treba pripraviť, sú ceny. Celá Škandinávia je extrémne drahá. Osobne som si myslela, že Dánsko bolo drahé, ale ľudia majú pravdu, keď hovoria, že to je vlastne najlacnejšia zo škandinávskych krajín. Island aj Nórsko sa mi zdali asi porovnateľne drahé. Čo to znamená? Že za pivo dáte v prepočte tak 10 EUR (0,4l), pizza, fish&chips a podobné „fast foody“ v reštaurácii vás vyjdú okolo 20 EUR, kým normálny obed/večera ešte viac (30 EUR a viac). Kola, čaj, nealko sa hýbe okolo 3 EUR. Káva sa hýbe od 3 – 4 EUR, sendviče asi 6 – 9 EUR. Víno a alko drinky sú v cene piva (okolo 10 EUR).

Raňajkový sendvič napr. v hodnote cca. 9 EUR (1 355 ISK)

Čo sa týka ubytovania, hotel pre dvoch na noc sa dá nájsť približne za 150 EUR a benzín bol cca. 1,8 EUR/l. My sme sa vyzbrojili a išli na to low cost. Zo Slovenska sme si doniesli vifonky, keksíky, tuniakov v konzerve a bývali sme v hosteloch alebo guesthousoch. Nehovorím, že to bol najpohodlnejší trip môjho života alebo že ako „foodie“ by som si rada nezajedla lepšie, ale môj budget mi to tentokrát nedovoľoval. Celkovo náš trip trval dlhšie, v Reykjaviku sme vlastne boli od štvrtka do utorka, ale prvé tri dni som tam bola pracovne, takže vtedy sme bývali normálne v hoteli a jedli celkom obstojne – už spomínané fish&chips, pizza a pod. Keď sme osameli a trip sa stal súkromným, prešli sme na vifonky a raz sme si dopriali burger (akože teplé jedlo :D). Hostel nás vyšiel cca 130 EUR/noc/4 osoby – prvý deň hostel Thor v Reykjaviku, potom hostel Barn v meste Vik a tretí deň znova mesto Vik, ale v guesthouse Carina. Barn bol náhodou veľmi cool hostel, pekný, nový, len pol roka otvorený, ale na ďalšiu noc už nemali voľno, a preto sme ubytovanie zmenili. Jediná Carina nás vyšla 190 EUR/noc/4 osoby, ale v tom boli už aj raňajky.

Čo sa týka islandských korún (ISK), kurz je momentálne 1 EUR = 137 ISK, avšak hlavu so zamieňaním si robiť nemusíte, kartou sa dá platiť úplne všade.

Naša low-cost výbava

Jedlo, jedlo, jedlo

Prejdime ale na veselšiu nôtu. Viem, že som hovorila, že moc sme nejedli 😀 ale niečo málo som mala šancu ochutnať. Čo jednoznačne musíte skúsiť (a nie je zaťažkávajúce na peňaženku) je ich chlieb. Úžasný. Zvonka dokonale chrumkavý, zvnútra hutný a mäkkučký. Naozaj som sa nad ním rozplývala ako malé dieťa. Zaujímavý je aj ich vlastný jogurt Skyr, ktorý je známy najmä pre svoje veľké množstvo bielkovín (osobne však myslím, že je z ovčieho mlieka, lebo mal trochu inú chuť ako náš – treba ho však vyskúšať – v dnešnej dobe sa už dá kúpiť aj na SR). Novinkou bola pre mňa aj „machovica“ – alkohol vyrobený z machu – neočakávane nechutí tak zle ako to znie :D.

Samozrejme, údený losos je na raňajky takmer všade – veľmi chutný. Dokonca som mala šancu ochutnať lososové sushi zo supermarketu. Človek si povie, že to je vždy menej kvalitné, ale naozaj asi najchutnejšie nigiri, aké som zatiaľ mala. Ryby majú naozaj skvelé. Ochutnala som aj nejaké ich originálne jedlo – fish stew gratinée, čo bola celkom zaujímavá vec. Niečo ako pomačkané zemiaky zapečené s kusmi údenáča. Znova, neznie to moc lákavo, ale veľmi chutné a zároveň extrémne hutné jedlo. Čo ma ešte pobavilo v hoteli Grand Hotel Reykjavik, kde sme bývali prvé dni, že podávali na raňajky olej z treščej pečene – cod liver oil. Normálne na bufetových stoloch bola fľaštička s olejom a pri nej poldecáčiky, aby ste si mohli hneď pri raňajkách dopriať potrebné vitamíny. Ešte majú jednu vec – pelendrekové (sladké drievko) sladkosti od výmyslu sveta. Prečo práve sladké drievko? Nevedela som ani ja, ale spravila som krátky prieskum na internete a zistila, že historicky, veľa možností na sladkosti Islanďania nemali. Klimatické podmienky nie sú najprijateľnejšie pre väčšinu rastlín, ktoré kvitnú. Sladké drievko však uchováva chuť v koreni, a preto bolo ľahké ho pestovať. Zároveň mali dlhodobo na Islande zákaz importovať čokoľvek, a práve preto sa museli uspokojiť s tým, čo mali. A čo to bolo? Zo sladkostí len sladké drievko 😀

Kopec času na sightseeing

Toľko k histórii a poďme ďalej. Skvelou vecou od jari do jesene je dĺžka dňa. Určite nenavštevujte Island v zime – jedine, že by ste chceli vidieť polárnu žiaru. Deň je extrémne krátky a aj sami Islanďania majú problém s tmou a nehostinným prostredím, čo kompenzujú alkoholom. Krajina má popravde s konzumáciou alkoholu celkom problém. V lete sa však všetko mení a deň je extrémne dlhý. My sme Island navštívili na začiatku mája a svetlo bolo od pol 4 rána do pol 11 večer. To bol však len východ a západ slnka. Reálne šero bolo už skorej a ešte aj o polnoci nebola úplne tma. Teda, keď máte len dva a pol dňa na sightseeing ako my, veľmi to oceníte. V jeden deň sme na výlet po Golden Circle, ktorý je vzdialený 250 km od Reykjaviku, vyrazili o pol 5 poobede a vrátili sa o pol 11 s tým, že sme stihli všetko, čo sme chceli a za svetla.

Golden Circle – Geysir v Haukadalur Valley

Dokonalá znalosť angličtiny

V krátkosti je možno dobré spomenúť Islanďanov a ich povahy. Počula som, že sú chladní a nemajú radi cudzincov. Čo sa mňa týka, nemala som s nimi žiaden problém. Boli úplne okey. Neboli takí „welcoming“ ako Američania, ale to asi nie je nikto 😀 Čo sa mi však v škandinávskych krajinách páči je fakt, že takmer všetci od najmenších detí po dôchodcov hovoria bezproblémovou angličtinou, takže aj keď potrebujete pomoc, nie je problém sa s nimi dohovoriť.

Pitná voda (takmer) všade kam sa pozriete

Zaujímavosťou je aj ich voda. Studená voda je extrémne čistá a v našom hoteli som si dokonca našla odkaz, ktorý ma nabádal túto vodu z kohútika piť (takto sa aj trochu dá ušetriť, že určite si balené vody nekupujte). Piť sa ževraj môže voda aj z riek, jazier a podobne. Čo sa však týka teplej vody, tá je nepitná a netuším, čo to je za vodu, ale riadne smrdí (asi termálna) 😀 Ako kúpele v Piešťanoch.

Na potulkách Islandom – mach všade naokolo

Neskutočná príroda

Čo je ale najdôležitejšie je príroda!!! Vodopády, hory, gejzíry, jazerá, ľadovce, pláže – Island má asi všetko. Kam sa pohnete, tak je niečo na videnie. Ja som aj po treťom dni pozerala s otvorenými ústami na cestu predo mnou a híkala. Nevedela sa vynadívať. Najradšej by som točila s go pro 24/7, pretože tak krásne to všetko bolo. Úplne magické miesto. A presne ako hovoria, že je to krajina ľadu a ohňa (Land of Fire and Ice), tak to je. V jeden deň sa prechádzate popri ľadovci, čo je veľmi cool vec – som len čakala, kedy z jeho útrob vyjdú nejakí nemŕtvi 😀 a o dve hodiny sa už môžete kúpať v strede ničoho v termálnom jazere (lepšie povedané v diere s termálnou vodou). Island má však aj mnoho termálnych kúpalísk, avšak mne osobne príde viac zaujímavé sa kúpať v prírodnom termálnom jazere, plus to je zadarmo 🙂 Čo mňa osobne dostalo, bol fakt, že v živote som nič také nevidela. Island bol úplne odlišný od ostatných krajín, ktoré som doteraz navštívila. Lebo Kanada je úžasná a na tie ich modré jazerá by som sa mohla pozerať donekonečna a milujem to tam, ale Island je proste iný. Naozaj stojí za to ho navštíviť, hlavne teraz, kým to ešte nie je až také hrozné s turistami, plus tam lieta Wizz Air z Viedne za pár babek.

Vodopády Gullfoss
Jeden z vodopádov Seljalandsfoss

Čo sa týka toho, čo sme videli a čo odporúčam jednoznačne nevychať, to si nechám na iný článok, ale pre zaujímavosť aspoň uvádzam nižšie harmonogram toho, čo sa nám za menej ako cca. 36h podarilo vidieť.

Itinerár našej cesty

Deň 1

(ešte oficiálne pracovný deň, ale poobedie od pol 5 sme mali voľné)

Golden Circle

1. Mid Atlantic Ridge (stredoatlantický chrbát – podmorské pohorie)
  2. Gullfoss Waterfall (vodopád)
  3. Geysir v Haukadalur Valley (gejzíry)
  4. Vďaka D-Travel (slovenská cestovka na Islande) sa nám v tento deň podarilo vidieť ešte jeden vodopád, náš šofér nám zastavil aj pri typických islandských koníkoch, ktoré sme si mohli pohladkať a zaviedol nás na úžasné hot springy, kde sme sa mohli okúpať, ale lokáciu týchto miest, bohužiaľ, neviem.

Deň 2

(zase len pol dňa)

1. Reykjavik City Tour

Deň 3

(konečne oprostení od pracovných povinností)

Polostrov Snaefellsnes –

1. Gerðuberg Cliffs (obdĺžnikovité skaly)
  2. Kirkjufell (asi najznámejšia atrakcia Islandu – šikmá hora s vodopádom)
  3. Saxhóll (kráter)
  4. Londrangar (také výbehy na útesoch)
  5. *po ceste na prvú zastávku sme videli Eldborg Crater, ale nezastavili sme sa
  6. Gullfoss Waterfall (vodopád)
  7. Geysir v Haukadalur Valley (gejzíry)

Deň 4

1. Virkisjokull
  2. Jökulsárlón Glacier Lagoon
  3. Diamond Beach (diamantová pláž)
  4. Black Beach (čierna pláž)

Deň 5

1. Skógafoss (vodopád)
  2. Seljalandsfoss (vodopády)

…a šup domov

A na záver už tradične – krátke videjko z nášho výletu: