Los Vietnamos v skratke

Vietnam. Exotika jak hrom. Aspoň som si to myslela. Teda, už dlhšie som chcela Vietnam navštíviť. Z viacerých dôvodov. Samozrejme, tým najväčším bolo jedlo. Milujem vietnamské jedlo. Rovnako ma však nadchýnala predstava navštíviť juhovýchodnú Áziu a začať práve Vietnamom. Vidieť rušný Hanoj, navštíviť ryžové polia či užiť si nádherný „instagram must see“ výhľad na zátoku Ha Long Bay.

Foto zozadu mňa z lode a predo mnou výhľad na zátoku a okolité ostrovné výbežky
Nakoniec to skončilo výhľadom na Lan Ha Bay

Ale očakávania sú jedna vec a realita je vec druhá 😀 V prvom rade zaryto dodnes tvrdím, že Amerika a Canada boli pre mňa oveľa väčším kultúrnym šokom ako Vietnam. Ešte asi aj Čína bol menší šok ako Amerika. Napriek tomu bol Vietnam zaujímavým miestom a niektoré veci ma predsa len dostali aj tam.

Osobne si myslím, že keby ideme v inom čase (a nie v najväčšom teple), tak by boli moje spomienky na Vietnam určite pozitívnejšie. Nie, že by aj teraz neboli pozitívne, len mohli byť pozitívnejŠIE.

Sedím na schodoch pri múriku v tieni
Vyhľadávanie tieňa sa v konečnom dôsledku stalo našou najobľúbenejšou atrakciou 😀

My sme sa na náš výlet vybrali na začiatku júna. Určite si teraz hovoríte, že jasné, že sme mali hnusné teplo, keď sa v lete trepeme do Vietnamu. A máte pravdu. Aj my sme si to hovorili. Ale keďže sme išli štyria kamoši/kolegovia a naša práca je cez rok extrémne časovo náročná, nenašli sme žiadny iný termín pre tento výlet. A ísť sme chceli aj napriek biednym vyhliadkam v počasí.

My štyria v bare na pláži s cuba libre drinkami v rukách. Za nami pláž a more
Vietnam crew. Bez drinčíku nás bolo málokedy vidno 😀 (Sol An Bang Beach Resort)

Cenná rada č.1

Jednoznačne neodporúčam komukoľvek so zdravotnými problémami alebo starším ľuďom cestovať v tomto období či do Vietnamu alebo Thajska. Moja sestra miluje teplo (ja nie) a aj ona to zvládala veľmi ťažko. My sme začínali výlet v Bangkoku a už tam sme to nedávali. Našťastie, na každom rohu Bangkoku viete nájsť extrémne klimatizované 7-eleven (supermarket), kde sa dá aspoň na chvíľku schladiť. Ale Vietnam je iná káva. Len v Hanoji boli klimatizované obchody a niektoré kaviarničky (inde už nie) a pre istotu tam bolo ešte viac teplo ako v Thajsku.

Sedíme na terase baru, pred nami pivá a smutne pozeráme do neurčita.
V polovici tripu naše zúfalstvo už začínalo naozaj prerážať navonok 😀 (Hue)
Sedíme v hotelovom bare na terase, Miška a Domi si ťukajú do telefónu, ja smutne ležím na stole a pozerám do neurčita. Pred nami na stole sú drinky
A posledné dni už zúfalstvu nebolo možné utiecť 😀 (už sme sa moc ani nerozprávali :D)

Takže prvá rada, choďte v iný dátum, ak vám to váš rozvrh dovoľuje 😀

Cenná rada č.2

Druhá rada, nabaľte si pálenky, koľko len môžete. Ázijské krajiny majú veľmi svojskú stravu a napriek tomu, že môj žalúdok je zvyknutý na kadečo, boli dni, keď som už aj ja prehodnotila schopnosť môjho žalúdka poňať všetko. A to som v Maroku napríklad zvládala jedlo celkom dobre. Tu už možno tie tri týždne boli moc. Dramaticky zle mne osobne nebolo. Domči hej. Domči a kamoške Katke však bolo zle v už aj spomínanom Maroku, a to sme tam boli len 4 dni. Ak máte citlivejší žalúdok, tak si proste dávajte väčší pozor a priebežne pite pálenku minimálne poldeci ráno a večer (ráno najlepšie ešte pred umytím zubov…my sme pili pre istotu aj pred, aj po :D).

Taktiež sa vyhýbajte ľadu a ľadovým drinkom, pri ktorch neviete odkiaľ pochádza voda, z ktorej je ľad vyhotovený. Navyše sa vraví, že ľadové drinky váš žalúdok len šokujú a aj to následne môže spôsobiť žalúdočné problémy.

Vysmiata v bari na pláži v plavkách a s  cuba libre plným ľadu v rukách.
Drinčík v ruke – povinná výbava cestovateľa 😀 Hneď je človek plnší optimizmu 😀 Zároveň foto ako doklad toho ako dôsledne dodržujem nepitie ľadu a ľadových drinkov 😀 (možno preto mi nebolo úplne dobre na konci)

Cenná rada č.3

Rada tri, pripravte sa na bordel. Vietnamci ako si tak sedia na tých mini plastových stoličkách a jedia – povedzme kuracie krídelká – tak kosti nedávajú späť na tanier, ale hádžu ich pod seba.

Ulička s barmi v centre Vietnamu, kde ľudia sedia na malých plastových stoličkách a okolo nich sú samé smeti
Los bordelos (v pivnej uličke v Hanoji)

A tak je to so všetkým. My sme boli napríklad na výletnej lodi a Vietnamka, ktorá sedela obďaleč, si utrela tvár servítkou a hodila ju von oknom do mora. Len tak. Hlavne, že priamo pod ňou bol malý kôš. V reštauráciách takých „fancy“ sa to asi nedeje, ale takýchto reštaurácií je tam málo 😀 Vietnam je street food. O tom to je, a to by ste tam aj mali jesť. Pho, Bun-cha, Bahn-mi, Nem-lui a kadejaké iné šmakocinky, ktorých názvy vám možno hovoria tak veľa ako keby to popisujem v čínštine. Nebojte sa, prikladám aj fotodokumentáciu.

V popredí na ruke kus ryžového papieru, na ktorom je kúsok šalátu, plátok reďkovky a bravčového mletého mäsa napichnutého na citrónovej tráve. V pozadí ostatné jedlá naservírované na stole.
Nem Lui – závitky z bravčového mäsa grilovaného na citrónovej tráve, z ktorého si následne vyrábate vlastné závitky 🙂
Na obrázku miska s vývarom a mletými bravčovými plackami v ňom, na ďalšom tanieri sú rozkrojené na 2 polovice 2 kusy jarných závitkov, vedľa tanier s ryžovými rezancami, pod tým miska s čerstvými šalátovými listami a na vrchu miska s čerstvým nakrájaným chilli
Bun-cha (bravčové placičky v niečom ako polievka, kam si ďalej miešate podľa vlastnej chute chili, šalát a rezance) a naľavo hore – jarné závitky

Aby ste to zas nebrali tragicky, isté „upratovanie“ sa deje aj na konci dňa, ale toľko bordelu, koľko vyprodukujú (a hlavne z jedla) sa ťažko odstraňuje. To koniec koncov vyúsťuje do faktu, že v noci, keď sa prechádzate po uličkách Hanoja, tak preskakujete utekajúce šváby 😀 Ubytovania však našťastie tieto „milé“ stvorenia neobsahovali, vyzerali byť čisté.

Toto som ináč počula, že je problém v Rusku. Že je niekde potrebné spávať so zapnutými svetlami, aby v noci nevyliezali šváby 😀 Neviem, čo je na tom pravdy. Mám v pláne začať preskúmavať Rusko, ale ťažko povedať, či mi Moskva, ktorá by mohla byť mojou prvou destináciou, ponúkne dostatočné zdroje na zhodnotenie tejto „fámy“.

Čo sa týka Vietnamu, aj pláže zrovna nie sú najčistejšie. O to sú však menej turistické a nie je to hlava na hlave ako v Thajsku 🙂 Mne osobne to napríklad vyhovovalo.

Ja, Miška a Igor na pláži b plavkách pri nápise v piesku Vietnam 2019 s dvoma srdiečkami po oboch stranách nápisu
Pláž v meste Hoi An

Cenná rada č.4

Štvrtá rada, nezľaknite sa dopravy. Mopedy a motorečky sú všade a, keď tak rozmýšľam, neviem, či tí blázni vôbec majú značky „daj prednosť“ a podobne 😀 Srandujem. Asi majú. Ale nehovoria im veľa. Každý ide cez každého. Autá, motorky, ľudia. Treba len dávať pozor a nezastavovať zbytočne 😀 Všetci idú v podstate pomaly, ale teda pravidlá ich premávky pre mňa zostali dodnes nepochopené.

Ani pánboh nevie, kto má prednosť

Jedlo

Čo sa týka jedla, musím sa priznať, že som sklamala samú seba. Nejedli sme až tak veľa vietnamských jedál ako som si predstavovala. A keď sme jedli, tak to boli zväčša bahn-mi. Nechápte ma zle, dobrá bahn-mi nie je na zahodenie, ale človek si myslí, že schudne vo Vietname, ale keď tlačí každý deň fajnovú bagetu do hlavy, tak ťažko 😀

Prvá a najlepšia banh mi, na ktorú sme sa ešte nejedenkrát v Hanoji zastavili

Mám však pár tipov, kde sa dobre najesť. Určite v najbližšom článku zozdieľam. Podarilo sa nám však ochutnať viacero vecí. Žiadna extrémna exotika ako pavúky, škorpióny či hadie srdcia sa nekonali, takže žiaden stres. Koniec koncov sme zhodnotili, že pestrejšia strava nám pripadala v Thajsku, ale možno to bolo len nami. Vo všeobecnosti sme boli takí znechutení teplom, že sme sa nevládali ani presúvať medzi jednotlivými atrakciami. Už vôbec sme teda nemysleli na jedlo. Ja osobne som celý čas prahla len po klíme, gin-tonicu alebo inom osviežujúcom drinku.

Ja a Miška lesklé od potu na ulici v meste Hoi An, Vietnam
Spotené, zúfalé sestry – takto to vyzerá, keď sa prestaneš maľovať, lebo make-up sa aj tak do hodiny na tebe roztopí 😀 (tento úsmev bol ináč už cez bolesť)

V tomto bode však musím spomenúť, keďže sa rada pohoršujem nad cenami potravín a jedál v Škandinávii, či v Kanade, že tu nemôžem povedať pol slova. Bežný obed/večera v streetfoode vás vyjde v prepočte asi 1€, max 2€. Čo je drahé je alkohol. Aj to len z toho dôvodu, že Vietnamci moc alkoholu neholdujú. Keď tak si dajú pivo a je. Tvrdý alkohol putuje len do brušiek turistov, a teda Vietnamci veľmi dobre vedia, že akokoľvek budú omamné nápoje drahé, turisti ich kupovať budú.

Drinčíky v pivnej uličke Hanoja

Angličtina

Osobne som bola milo prekvapená znalosťou angličtiny. Napríklad v Číne som niekedy mala oveľa väčší problém sa dohovoriť. Najmä s taxikármi alebo v reštauráciách priamo v Pekingu. Tu aj v menších mestách sme sa zväčša dohodli. Jasné, niekedy rukami-nohami, ale nejak to išlo hladšie ako v Číne.

Menu v reštaurácii a ich preklady v nasledovnom poradi:Garlic with garlic (Depending on date)Shrimp shrimp warehouseFruit to eatShrimp mix meatEgg salad mixed eggsbitter fried shrimp fried
No dobre, s tou angličtinou to až také ružové nebolo 😀 Najlepší je cesnak s cesnakom – záleží od dátumu 😀 prípadne kreveta, kreveta sklad 😀 Pri tom prvom si ani nedovolím hádať, čo by mi doniesli na stôl, keby si to objednám 😀
Menu v reštaurácii a ich preklady v nasledovnom poradi:Tofu in tomato sauceCrispy fried beansDeep fried sakeFrench friesCorn fried butterSauteed garlic
A osobne si neviem predstaviť ani „fritované saké“ 😀

pravý vietnam

A to čo hodnotím ako najväčšie plus je autenticita. My sme mali možnosť porovnať Bangkok s Hanojom a viete čo? Neporovnateľné. Bangkok už je strašne turistický a myslím, že aj samotné obyvateľstvo tohto mesta je už viac multikultúrne. V uliciach Bangkoku sme v konečnom dôsledku stretávali viac „bielych tvári“ ako domácich. Zato v Hanoji boli biele tváre omnoho väčšou raritou. V takom Hue sme boli už úplnou atrakciou (zo všetkých navštívených bol Hoi An najturistickejší). Čo bolo najzaujímavejšie, počas vietnamského tripu sme stále stretávali rovnaké „biele tváre“. Jeden deň sme niekoho videli pri jazere v centre Hanoja a o dva dni sme tých istých ľudí stretli v Hue. Alebo skupinku, ktorú sme stretli na výletnej lodi na Lan Ha Bay, sme posledný deň uvideli v meste Hoi An sedieť na autobusovej zastávke.

Sýto žltá budova v uliciach mesta Hoi An, pred ňou idú dvaja Vietnamci na motorke a hore je vidieť rôzno farebné lampióny povešané cez nad cestou
Hoi An

Podrobnejší opis nášho výletu, si nechám na inokedy. Opísať tri týždne, predsa len, nie je také ľahké. Už len opísať 11 dní v Amerike mi trvalo rok a pol:D Ponúknem vám však aspoň v skratke náš rozvrh, že kde sme kedy boli.

Vietnamka s typickým trojuholníkovým klobúkom na moste v Hoi An drži drevenú palicu na ramene a na jej oboch koncoch má zavesené veľké misy s ovocím na predaj. V pozadí rieka s ľoďkami, palmy a domy

Čo by som ale rada povedala je to, že sa mi Vietnam páčil. Bol iný ako Čína. Bol iný ako Thajsko. Mal niečo do seba, kvôli čomu by som sa tam rada vrátila. Raz. Keď znova bude čas a nie v júni 😀 Aby som si to tam viac užila, lebo mám pocit, že sme nie úplne naplno využili potenciál tejto krásnej krajiny. Určite je to však destinácia, ktorú by som odporúčala raz v živote vidieť každému. Hlavne ešte teraz, kým sa aj z Hanoja nestane ďalší Bangkok plný bielych tvárí.

Ja v strede vlakovej trate, ktorý pretína úzku uličku po oboch stranách s barmi. V baroch sedia ľudia, hneď ani nie meter od vlakovej trate.
Túto uličku s barmi a stále premávajúcim vlakom už napríklad ževraj zavreli :/ (Hanoj) A nie, vlasy nemám natočené, len sa proste zvlnili z toľkej vlhkosti 😀

Itinerár nášho Vietnam tripu

A keby sa niekto chce inšpirovať, toť v skratke náš itinerárik a nižšie aj krátke videjko, ktoré náš vietnamský výlet dokumentuje.

• 6.6.2019 – prelet z Bangkoku do Hanoja
  • 7.6.2019 – Hanoj (celodenný výlet na Lan Ha Bay)
  • 8.6.2019 – Hanoj mesto
  • 9.6.2019 – Hanoj, v noci presun vlakom z Hanoja do Hue (13h vlakom :D)
  • 10.6.2019 – Hue
  • 11.6.2019 – Hue
  • 12.6.2019 – presun so súkromným šoférom z Hue do Ba Na Hills (The Golden Hands Bridge) a následne, s rovnakým šoférom, do mesta Hoi An
  • 13.6.2019 – Hoi An
  • 14.6.2019 – Hoi An
  • 15.6.2019 – Hoi An
  • 16.6.2019 – Hoi An
  • 17.6.2019 – presun taxíkom z Hoi Anu na letisku do mesta Da Nang, odlet z mesta do Bangkoku